Break Dance
Historie
V souvislosti s hudbou se vyvinul nový taneční styl - "breakdancing". Objevil se v samotných počátcích rapové hudby v USA. Breakdancing jde až k samotným hranicím možností lidského těla, je to svým způsobem poměrně nebezpečný taneční styl, který si ale i přes četná zranění naštěstí získal oblibu. Stejně jako jiné aspekty Hip Hopu coby kultury, je i u breakdancingu nejdůležitější styl, způsob provedení a originalita tanečníka a jeho kreací. Zdá se, že čím větší originalita, tím nebezpečnější prvky,riskující tanečníkovo zdraví. Někdy v roce 1969 nazpívala velká černá hvězda, James Brown, svůj velký hit (volně přeloženo "Postav se na pevnou nohu"). Když zpíval, tančil při tom tanec, který se stal velmi populární v celém New Yorku pod názvem "Pevná noha" a tradice tanečních bitev tak byla téměř připravena. Skupiny mladých černochů, Portorikánců a Italů v chudých čtvrtích Bronxu a Harlemu se na místo rvaček a tasení nožů začali soustřeďovat na stylizované bitvy mezi tanečníky. Lepším se stával ten gang, jehož tanečníci v krkolomných akrobatických figuracích překonali protivníky. BD ve starém stylu zůstal popularni asi do roku 1977. A do této vroucí a vzrušující doby v historii BD přichází fenomén v podobě další černé hvězdy, úspěšného producenta rapových nahrávek, kterým byl vůdce národa Zulu v Bronxu " African Bambaataa", a který je označován za individualitu nejvíce zodpovědnou za úspěšný růst breaku. Bambaataa založil jeden z prvních breakových souborů "ZULU KINGS", který později získal mnoho vítězství v tanečních bitvách a proslavil nový styl BD v newyorském "MUDD" klubu. V tomto novém tanečním stylu, který se tolik odlišoval od starého, se objevila velká spousta nových akrobatických prvků jako např. "backspin" (točení na zádech) a "headspin" (točení na hlavě).
Na přelomu let 1983 - 1984 se stal BD tanečním šílenstvím. Po celém světe se konají breakové soutěže, slavný americký režisér Harry Belafonte z prostředí tohoto tance natáčí svůj, dnes již kultovní film, "Beat street". BD překonává i "železnou oponu" a v průběhu roku 1984 ovlivňuje stále větší počet maldých lidí v tehdejším Československu. Získává si čím dál víc místo na diskotékách, kde se začínají odehrávat zcela živelně souboje mezi skupinami tanečníků. Tam, kde se tančí BD, není místo pro rvačky a neshody. V letech 1985 a 1986 se u nás konají první neoficiální Mistrovství Československa v BD. Dějištěm těchto vrcholných soutěží je Palác kultury v Praze, kde se konají Festivaly mladého tance. V programu těchto festivalů se kromě mistrovských soutěží v rokenrolu, diskotancích a volných tancích odehrávají i mistrovství o Pohár Československé televize v BD. V roce 1985 bylo přihlášeno do této soutěže téměř 100 tanečníků a o rok později nás bojovalo o nejlepší umístění takřka 2x více. Na parketě se objevilo dokonce i několik dívek. V roce 1985 bylo semifinále této soutěže v BD doménou výhradně mužů, a to sedmi z Bratislavy a tří z Brna. Čechům se v tomto roce nepodařilo lépe prosadit. Zcela zaslouženým mistrem v BD pro rok 1985, který kromě skvěle předvedené akrobacie (nejlépe propracovaný headspin) ohromil i skvělým provedením EB, se stal Frederik Aisy (Fredy) z Bratislavy. V této souvislosti můžeme hovořit o tom, že se tehdy u nás vytvořily skupiny, které nejen že cvičily a vystupovaly spolu, ale také vyvíjely své vlastní taneční postupy, prvky a celé taneční sestavy. Každá z těchto skupin tak nacvičila svůj způsob breaku, svou rutinu, kterou se navzájem odlišovaly. Členové jednotlivých týmu se odlišovali právě růzností stylů a provedením jednotlivých prvků. Pokud je mi známo, v Bratislavě se tehdy vytvořila skupina kolem Fredyho. Bratislavská škola v tuto dobu byla asi nejpropracovanější a byl zde rozpoznat významný vliv jižních sousedů z Maďarska, které v této době bylo zřejmě Mekkou BD v bývalém východním bloku. Zcela originální a technicky propracovaný BD měla i brněnská škola. Nemohu zapomenout skvělé B-Boys Frantu Zelinku, bratry Savase a Michala Sachinidise, Radka Štumpu a další, kterých se pak ujal pan Burian s taneční školou Starlet, za jehož vydatné pomoci se BD dostal až na televizní obrazovky (zábavný pořad "Dva z jednoho města"). Pražská taneční škola BD se začala prosazovat později, až od roku 1986. O to však s daleko větší intenzitou, která nejdříve kvantitou a stále častěji dokazovala, že má co ukázat. Tuto scénu má však zcela jistě lépe zmapovanou J. Hes junior. Na soutěžích v té době byly k vidění různorodé "footworky", "handglide" (točení na rukou), prvky jako "airplane" (točení na koleně s roztaženýma rukama), "turtle" (želvička), "bridge" (most), jednoduché i těžší vrtulníky a četné toče na zádech (backspin). Brněnský František Zelinka si při své exhibici poslední jmenovaný prvek ještě vylepšil tím, že na své ocelové páteři dokázal při otáčení i poskakovat jako točící se pingpongový míček.
Základní techniky
Toprock
je základní krok prováděný na nohách. Každý tanečník jej provádí svým stylem, se svými vychytávkami. Dá se proložit třeba Lockinem
Uprock
krok používaný při náznaku souboje. Dobře provedený Uprock vypadá skutečně jako akční scéna vystřižená z filmu. Tanečníci se však navzájem nedostanou do přímého kontaktu
Footwork
tanečníkova váha spočívá na rukách a pracují nohy. Každý tanečník má svůj styl footworků a kdo má rychlejší a technicky náročnější footwork, ten je lepší. Základním krokem této techniky je sixstep
Power moves
toto je nejznámější projev BReakingu. Stručně řečeno, je to veškeré točení. Tyto prvky vycházejí většinou z gymnastiky a proto jsou velice fyzicky a technicky náročné. Power moves jsou třeba - Vrtulník, větrná kola, Baby vrtulník, Želva, Korunky, točení na hlavě, Vruty a další
Freez
neboli zmrznutí. Znamená to chvilkové zastavení v krkolomné poloze. Provádí se zpravidla na rukách nebo na hlavě. Je mnoho způsobů. Tanečník může třeba stát na jedné ruce a druhou rukou držet nohy vedle sebe ve vodorovné poloze nebo může stát na hlavě, rukama se pridržovat země a přitom se tak prohnout, že se patami téměř dotýká země a podobně. V poslední době se zajímavé freeze přejímají z Capoeiry
Lockin´
technika, která nepochybně patří k breakingu. Je to technika na nohách využívající rychlé kulaté pohyby zakončené stop timem, popingem nebo pózou. Je to velmi zábavná technika s velikým prostorem pro improvizaci
Základní techniky
Toprock
je základní krok prováděný na nohách. Každý tanečník jej provádí svým stylem, se svými vychytávkami. Dá se proložit třeba Lockinem
Uprock
krok používaný při náznaku souboje. Dobře provedený Uprock vypadá skutečně jako akční scéna vystřižená z filmu. Tanečníci se však navzájem nedostanou do přímého kontaktu
Footwork
tanečníkova váha spočívá na rukách a pracují nohy. Každý tanečník má svůj styl footworků a kdo má rychlejší a technicky náročnější footwork, ten je lepší. Základním krokem této techniky je sixstep
Power moves
toto je nejznámější projev BReakingu. Stručně řečeno, je to veškeré točení. Tyto prvky vycházejí většinou z gymnastiky a proto jsou velice fyzicky a technicky náročné. Power moves jsou třeba - Vrtulník, větrná kola, Baby vrtulník, Želva, Korunky, točení na hlavě, Vruty a další
Freez
neboli zmrznutí. Znamená to chvilkové zastavení v krkolomné poloze. Provádí se zpravidla na rukách nebo na hlavě. Je mnoho způsobů. Tanečník může třeba stát na jedné ruce a druhou rukou držet nohy vedle sebe ve vodorovné poloze nebo může stát na hlavě, rukama se pridržovat země a přitom se tak prohnout, že se patami téměř dotýká země a podobně. V poslední době se zajímavé freeze přejímají z Capoeiry
Lockin´
technika, která nepochybně patří k breakingu. Je to technika na nohách využívající rychlé kulaté pohyby zakončené stop timem, popingem nebo pózou. Je to velmi zábavná technika s velikým prostorem pro improvizaci