Co je to vlastně hip-hop
Kultura volnych kalhot,dresu americke NBA,marihuany,poulicnich tanecnich vystoupeni,barevnych graffitu,gramofonu,sofistikovane poezie,masivnich zlatych retezu,ale i bohuzel bezutesnych ghett velkomest USA,gangu,cracku,kokainu a politiky.Tak by se dal zhruba charakterizovathip-hop.Termin,skladajici se z hip-v prekladu modni,soucasny a hop- s vyznamem tance a pohybu.
Co je to vlastne hip-hop?Jak vznikl a co zapricinilo jehoobrovskou popularitu?Pod pojmem hip-hop se vetsina lidipredstavi hudbu-pomale beaty a agresivni projev mluveneho slova.Muzika je ale nejen z prvku,ktere pojem hip-hop sdruzuje.Je to spise kultura a zivotni styl.K hip-hopu se radi mnoho dalsich cinnosti provozovanych na ulici a ve velkomestech,tam,kde vlastne tento styl vznikl.K jiz zminene hudbe,at uz reprodukovane,nebo zpevu,patri graficky projev znamy graffiti,akorbacie ci tanec oznacovany pojmem breakdance,nebo B-Boying a umeninapodobovat ruzne zvyky a rytmicke hudebni nastroje pomoci ust a mikrofonu,tzv.beatbox.Hip-hop se u nas dostava stale vice do popredi.Zaslouzila se o to hlavne ceska hiphopova produkce,ktera priblizila tento,na textech vystaveny,hudebni styl sirsimu publiku.Vetsina ceske populace,ma rozdil treba od zemi zapadni Evropy,nedosahuje takove znalosti anglickeho jazyka,aby dokazala ocenit texty anglicky skladajicich autoru.
Kdo ho dela
Co patri k vybaveni hiphopove crew(dasli nezastupitelny vyraz oznacujici skupinu hrajicich hiphop,kterou nelze oznacit jako kapelu,protoze zpravidla nedisponuje zadnymi hudebnimi nastroji).Na prvnim miste je potreba zdruraznit,za takova crew se sklada z postavy za gramofony,tzv.slipmaty-specialni podlozky na plotnach gramofonu,aby po nich desky pekne klouzaly,specialni gramofonive jehly,mixer,sluchatka a sestavu reproduktorua zesilovacu podle prostedi,kde a pro koho crew hraje.Hiphop byl vzdy domenou cernych a vzdy tomu asi tak bude.Duvodu je hned nekolik.Kdyz pomineme pohybove dispozice,nadani k hudbe a kulturni a socialni zazemi,v gettech a uzavrenych komunitach byl tento projev byl tento projev hlavne drive,vedle sportu,jedinym zpusobem uvolneni s moznosti vyuziti tradocni svobody slova kritice spolecnosti.Pozdeji po popularizaci hiphopu samozrejme pribyl pro mnoho lidi jeste argument penez.jejichz muze byt hiphop velice dobrym zdrojem.
I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých. Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Ti ale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černí kolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaké překvapení.
V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena do extrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u nás považujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground. Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životní úrovni obyvatel stává umělec bohem.
Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to Rolling Stone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpreti jsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení, hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společností nabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisy proto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporem reklam utápí.
Evropa
Evropský hiphop se od toho amerického také významně liší. Starý kontinent postrádá hned několik vyloženě typických hiphopových prvků. V Evropě není tak početná černošská menšina, která by hiphop jak produkovala, tak následně poslouchala, a tak platila umělce. V Evropě také nemáme uzavřené sociálně slabší komunity, které by měly potřebu se takto projevovat. Všude samozřejmě najdeme rasové menšiny, ale v Evropě nikdy nejsou v podobných sociálních a společenských podmínkách jako černoši v amerických velkoměstech.
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černé menšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se velice liší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionem obyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony, je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem, protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jisté pokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás, jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým East Coastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známá spíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodní DJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune s ruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, Roots Manuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopu amerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chleba tak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti v undergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scéna středoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významněji vyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahem potlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníky hiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupina Manželé se skladbou Jižák. Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalované vagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamněji působící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko v undergroundu.
Asi se právem ptáte, jak se mohl tento článek vůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scéna stále vyvíjí a vlivy moderní a elektronické hudby zasahují i do konzervativních klasických stylů, rozhodli jsme se zařadit i články, zabývající se jinou než výhradně instrumentální tvorbou. V této části bychom chtěli pravidelně přinášet informace o alternativních a moderních hudebních stylech. V příštím čísle budeme navazovat českou a středoevropskou hiphopovou scénou a článek doplní rozhovor s jednou ze současných nejlepších polských hiphopových skupin, WWO (We Wľasnej Osobie).